Мовно-літературна освітня галузь
Іншомовна освіта (англійська, німецька, французька, іспанська
та інші мови)
Пояснювальна записка
Освітню
програму з іншомовної освіти створено на основі Державного стандарту початкової освіти.
Метою іншомовної освіти для загальної середньої освіти є
формування іншомовної комунікативної компетентності для безпосереднього та
опосередкованого міжкультурного спілкування, що забезпечує розвиток інших
ключових компетентностей і задоволення різних життєвих потреб дитини.
·
здійснювати спілкування в межах сфер, тем і ситуацій,
визначених цією програмою;
·
розуміти на слух зміст автентичних текстів;
·
читати і розуміти автентичні тексти різних жанрів і видів
із різним рівнем розуміння змісту;
·
здійснювати спілкування у письмовій формі відповідно до
поставлених завдань;
·
адекватно використовувати досвід, набутий під час
вивчення рідної мови та інших навчальних предметів;
·
використовувати в разі потреби невербальні засоби
спілкування за умови дефіциту наявних мовних засобів;
·
критично оцінювати інформацію та використовувати її для
різних потреб;
·
висловлювати свої думки, почуття та ставлення;
·
ефективно взаємодіяти з іншими усно, письмово та за
допомогою засобів електронного спілкування;
·
обирати й застосовувати доцільні комунікативні стратегії
відповідно до різних потреб;
·
ефективно користуватися навчальними стратегіями для
самостійного вивчення іноземних мов.
Зміст
навчання забезпечується єдністю предметного, процесуального та
емоційно-ціннісного компонентів і створюється на засадах опанування іноземної
мови в контексті міжкультурної парадигми, що передбачає ознайомлення з
культурою народу, чию мову вивчають учні. Такий підхід зумовлює формування готовності
до міжкультурної комунікації в межах типових сфер, тем і ситуацій спілкування,
визначених навчальною програмою. На кінець 2-го класу учні загальноосвітніх навчальних
закладів досягають рівня Pre-А1,
а на кінець 4-го класу – рівня А1. Ці рівні характеризують результати
навчальних досягнень в кожному виді мовленнєвої діяльності та узгоджуються із
«Загальноєвропейськими рекомендаціями з мовної освіти»[1].
Відповідно
до мети іншомовної освіти та завдань у початковій школі, виокремлено такі змістові лінії: «Сприймання на слух»,
«Зорове сприймання», «Усна взаємодія», «Усне висловлювання», «Писемна
взаємодія», «Писемне висловлювання», «Онлайн взаємодія».
Іншомовна
комунікативна компетентність виявляється в безпосередньому та опосередкованому
міжкультурному спілкуванні. Для формування комунікативної компетентності в
умовах безпосереднього спілкування програма пропонує розгортати навчальну
діяльність у межах змістових ліній «Сприймання на слух», «Усна
взаємодія», «Усне висловлювання».
Змістова лінія «Сприймання на слух» передбачає залучення учнів до дій зі
сприймання коротких простих запитань, тверджень, вказівок, інструкцій та
реагування на них вербально і/ або невербально. Змістова лінія «Усна
взаємодія» спрямована на розвиток умінь розпізнавати знайомі слова повсякденного
вжитку у знайомому контексті; ставити запитання та давати відповіді про себе та
щоденні справи. Змістова лінія «Усне висловлювання» передбачає
творення коротких фраз про себе, надавання базової персональної інформації
(наприклад, ім’я, адреса, родина, національність).
Для
становлення комунікативної компетентності в умовах опосередкованого спілкування
(на відстані в просторі та часі) запропоновано змістові лінії «Зорове
сприймання» (читач – автор), «Писемна взаємодія», «Писемне
висловлювання», «Онлайн взаємодія». Усі перелічені
змістові лінії забезпечують для учня здобуття досвіду опосередкованого
спілкування та опанування низки комунікативних умінь, що дасть змогу учням
розвивати комунікативну компетентність. Змістова лінія «Зорове сприймання» передбачає
сприймання та розпізнавання знайомих слів у супроводі малюнків. У рамках
змістової лінії «Писемне висловлювання» учні навчаються писати короткі фрази
для надання базової інформації. Результатом опрацювання змістової лінії «Онлайн
взаємодія» є оволодіння вміннями встановлювати базовий соціальний
контакт онлайн, вживаючи найпростіші ввічливі форми вітання та прощання, та
розміщувати прості твердження про себе у форматі онлайн.
Результати навчання і пропонований зміст
1–2-й класи
Обов’язкові результати навчання
|
Очікувані результати навчання
(рівень Pre-A1)
|
1
|
2
|
1. Змістова лінія «Сприймання на
слух»
|
|
Розуміє
короткі, прості запитання, твердження, прохання/вказівки та реагує на них
вербально та/або невербально
|
Учень / учениця:
- реагує на короткі, прості запитання, твердження, вказівки та
інструкції, якщо вони вимовляються повільно й чітко, супроводжуються
відеорядом (наочністю) чи жестами для полегшення сприймання та повторюються
за необхідності [2 ІНО 1-1.1-1];
- розпізнає знайомі слова повсякденного вжитку у знайомому
контексті, якщо мовлення повільне та чітке [2 ІНО
1-1.1-2]
|
Розпізнає
знайомі слова і фрази під час сприймання усної інформації
|
Учень / учениця:
- розпізнає числа,
ціни, дати та дні тижня у знайомому контексті, якщо мовлення повільне та
чітке [2 ІНО 1-1.2-1]
|
2. Змістова лінія «Зорове
сприймання»
|
|
Розпізнає знайомі слова з опорою на наочність
|
Учень /
учениця:
- розпізнає знайомі слова, що супроводжуються малюнками [2 ІНО 2-2.1-1];
- сприймає короткі, прості інструкції у знайомому контексті [2 ІНО 2-2.1-2];
-
здогадується про значення слів, якщо вони супроводжуються малюнком
або символом [2 ІНО 2-2.1-3]
|
3. Змістова лінія
«Усна взаємодія»
|
|
Запитує та повідомляє інформацію про себе та
повсякденні справи, вживаючи короткі сталі вирази та використовуючи за
потребою жести
|
Учень /
учениця:
- запитує інших та відповідає на запитання про себе та
повсякденну діяльність [2 ІНО 3-3.1-1];
- вітається та прощається [2 ІНО 3-3.1-2];
- уточнює інформацію [2 ІНО 3-3.1-3]
|
4. Змістова лінія
«Усне висловлювання»
|
|
Описує себе та свій стан короткими фразами
|
Учень /
учениця:
- описує себе та власний досвід,
уживаючи прості слова та формульні вирази [2 ІНО
4-3.2-1];
- виражає свої почуття та думки,
вживаючи прості слова та супроводжуючи їх невербально [2
ІНО 4-3.2-2]
|
5. Змістова лінія «Писемна взаємодія»
|
|
Надає найпростішу інформацію про себе у письмовій формі
(записка, анкета)
|
Учень /
учениця:
- надає
елементарну інформацію в анкеті, використовуючи прості фрази, з опорою на наочність,
модель [2 ІНО 5-3.3-1];
- використовує найпростіші формули ввічливості (вітання, подяка,
прощання) у записці [2 ІНО 5-3.3-2]
|
6. Змістова лінія «Писемне висловлювання»
|
|
Пише короткими фразами про себе
|
Учень /
учениця:
- пише
про себе простими фразами з опорою на наочність, модель [2 ІНО 6-3.4-1];
- записує
прості слова, які відображають його / її емоційний стан (сум, радість) та
вподобання [2 ІНО 6-3.4-2]
|
7. Змістова лінія
«Онлайн взаємодія»
|
|
Пише короткі фрази в режимі реального часу у разі
потреби з використанням словника
|
Учень /
учениця:
-
встановлює базовий соціальний контакт онлайн, вживаючи
найпростіші ввічливі форми вітання та прощання [2 ІНО 7-3.5-1];
- розміщує прості онлайн вітання, вживаючи елементарні сталі
вирази [2 ІНО 7-3.5-2];
- розміщує онлайн прості короткі твердження
про себе, якщо їх можна обрати з меню та / або скористатись онлайн
перекладачем [2 ІНО 7-3.5-3]
|
Пропонований
зміст
Тематика ситуативного спілкування та лексичний
діапазон:
Я, моя родина і друзі (члени родини, числа до 20, вік
молодших членів родини і друзів, щоденні справи).
Дозвілля (кольори, іграшки, дії, дні тижня, прогулянка, захоплення).
Природа (домашні улюбленці, пори року, дикі та свійські тварини).
Свята і традиції в Україні та у країні
виучуваної мови (назви свят, вітання, день
народження, час (години), святкове меню).
Людина (частини тіла, предмети одягу).
Харчування (просте меню, фрукти, овочі, напої, ціна).
Школа (шкільне приладдя, шкільні меблі, моя класна кімната).
Мовленнєві функції:
привітатися, попрощатися, попросити вибачення, подякувати,
представити себе / когось, називати / описувати когось / щось, ставити
запитання і відповідати на них, розуміти та виконувати прості вказівки / інструкції
/ команди, розуміти прості інформаційні знаки, вітати зі святом, виражати
настрій.
Мовний інвентар (лексика і граматика) є орієнтовним. Його добір здійснюється відповідно до
комунікативної ситуації, потреб учнів та принципу концентричного навчання.
Він не є метою навчання, тому його не структуровано в окремі лексичні або
граматичні теми, а запропоновано вивчати в контексті тематики ситуативного
спілкування. Вивчення граматичного матеріалу відбувається здебільшого на
рівні лексичних одиниць: учні засвоюють окремі граматичні явища в мовленнєвих
зразках без пояснення морфологічних та синтаксичних зв’язків між частинами
мови або структурними одиницями, що входять до цього зразка
|
[1] Йдеться про документ: Common European
Framework of reference for language learning, teaching and assessment.
Немає коментарів:
Дописати коментар